04 лютого 2022 року з ініціативи студентів другого курсу ННЮІ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Міжнародне та європейське право», а також за підтримки кафедри конституційного, міжнародного та адміністративного права відбулось обговорення структури та змісту зазначеної програми. Зустріч проводилась у форматі відеоконференції. Модератором заходу виступив доктор юридичних наук, професор кафедри конституційного, міжнародного та адміністративного права ННЮІ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Книш В. В.
У вступній частині професор Книш В. В. звернув увагу на потребу в об’єктивній та критичній оцінці даної освітньо-професійної програми з боку осіб, що навчаються, отримують відповідні освітні послуги та здобувають передбачені даною програмою компетентності.
Основна частина даного заходу була присвячена обговоренню структури та змісту освітньо-професійної програми «Міжнародне та європейське право» студентами, які проявили особливу активність з даного питання. У результаті обговорення було сформульовано низку рекомендацій, які були одностайно підтримані. Так, запропоновано:
а) перейменувати навчальну дисципліну «Логіка юриста» на навчальну дисципліну «Юридична логіка». По-перше, саме формулювання «Юридична логіка» є таким, що найчастіше використовується у вищих навчальних закладах юридичного профілю та відповідає фаховій підготовці юристів. По-друге, формулювання «Логіка юриста» – це майже те саме, що і логіка юристам (тобто загальна логіка для юристів). По-третє, формулювання навчальної дисципліни «Юридична логіка» передбачатиме і змістовний аспект – зменшення кількості годин на загальну логіку з одночасним збільшенням професійної юридичної логіки у межах цього навчального предмета;
б) звернути увагу на часовий дисбаланс у викладанні навчальних дисциплін «Теорія держави і права» та «Конституційне право», які викладаються у першому та другому семестрах першого курсу. Зокрема, на першому семестрі першого курсу у рамках дисципліни «Конституційне право» (загальної частини) розглядаються проблеми, пов’язані з поняттями «система конституційного права», «конституційні правовідносини», «конституційна законність», «конституційний правопорядок» тощо. У той же час, теми «Система права», «Правовідносини», «Законність і правопорядок» вивчаються у рамках такого розділу «Теорії держави і права» як «Теорія права» у другому семестрі першого курсу. Таким чином, що у рамках конституційного права, як галузевої навчальної дисципліни вищевказані поняття вивчаються раніше, ніж під час викладання теорії держави і права. Тому рекомендується перенести вивчення навчальної дисципліни «Конституційне право» на другий курс професійної підготовки або на другий семестр першого курсу і перший семестр другого курсу. При цьому навчальна дисципліна «Європейський конституціоналізм», яка викладається у першому семестрі другого курсу, буде гармонійно поєднуватись із викладанням особливої частини конституційного права у цьому ж семестрі;
в) усунути часовий дисбаланс у викладанні навчальних дисциплін «Історія держави і права України» та «Історія держави і права зарубіжних країн». Їх доцільно викладати одночасно у першому семестрі першого курсу. Це сприятиме історико-правовому порівняльному аналізу державно-правових явищ в Україні та світі, а отже – поглибленню знань з порівняльного правознавства;
г) визнати потребу викладання навчальної дисципліни «Міжнародне публічне право (англійською мовою)» на третьому курсі у першому та другому семестрах (за загальною нумерацією – у п’ятому та шостому семестрах). При запровадженні таких змін логічним продовженням без суттєвих розривів у часі стане викладання навчальної дисципліни «Міжнародне приватне право» у першому семестрі четвертого курсу (в цілому – 7 семестр) та навчальної дисципліни «Міжнародний захист прав людини» у другому семестрі четвертого курсу (загалом – 8 семестр);
д) включити навчальну дисципліну «Цінності європейської цивілізації» до структури навчальної дисципліни «Філософія» (у частині такого її елементу, як аксіологія, яка вивчає відповідні цінності та духовну (культурну) сферу суспільства).
Сформульовані пропозиції будуть прийняті до уваги при внесенні змін до освітньо-професійної програми «Міжнародне та європейське право».